Oude stalramen bevatten vaak enkelglas en hebben verouderde kozijnen. Hierdoor gaat veel warmte verloren en ontstaat condens of tocht. Nieuwe houten stalramen zijn voorzien van HR++ glas, verbeteren de isolatie, zorgen voor een beter binnenklimaat en verminderen energieverlies.
Veelgestelde vragen
Krijg ik subsidie voor het vervangen van oude stalramen? 
In sommige gevallen ja, afhankelijk van het doel van de woning of het type gebouw.
Mogelijke regelingen zijn:
- ISDE-subsidie: voor isolatie van gebouwen (geldt meestal voor woningen, soms ook voor nevenfuncties).
- SDE++: of verduurzamingssubsidies voor agrarische bedrijven (indirect, voor energiebesparing).
- Provinciale of gemeentelijke subsidies: voor verduurzaming van agrarisch erfgoed of monumentale gebouwen.
- Subsidieregelingen voor monumenten: als het gebouw een monumentale status heeft.
Let op: De beschikbaarheid verschilt per jaar, provincie en gebouwtype.
Zijn isolerende stalramen verplicht? 
Niet verplicht, maar bij renovaties wordt steeds vaker geëist dat de nieuwe onderdelen voldoen aan minimale isolatiewaarden (bijv. HR++ glas). Bij monumenten gelden uitzonderingen of speciale richtlijnen.
Mag ik oude stalramen vervangen in een monument of beschermd dorpsgezicht? 
Ja, maar meestal is vergunning vereist. Vaak moet:
- het uiterlijk behouden blijven
- het glas worden vervangen door dun isolatieglas
- het oorspronkelijke kozijnprofiel worden gereproduceerd
Vraag altijd vooraf advies bij uw gemeente.
Hoeveel energiebesparing levert het vervangen van stalramen op? 
Met HR++ glas kunt u 20–40% warmteverlies via ramen besparen. Het effect is groter als de stal regelmatig wordt verwarmd of in gebruik is als woon-/werkruimte.
Wat is er inbegrepen als ik geïsoleerde stalramen bestel? 
Als u bij KempiQ uw geïsoleerde stalramen besteld, ontvangt u het volgende:
Het stalraamkozijn met kader voor glas, de op maat gemaakte Hr++ ruit en de 'glaslat'. Alles is al voorzien van grondverf dus u kunt het direct (laten) plaatsen. Als optie kunt u kiezen voor een plaatsingspakket, dit pakket bevat alles wat u nodig heeft voor de montage van het stalraam. Denk hierbij aan kit en juiste schroeven om de stalramen zelf of door een aannemer te laten plaatsen.
Hoe kan ik geïsoleerde stalramen plaatsen? 
Oude stalramen zitten vaak vastgemetseld in een stenen muur. Deze ramen dienen eerst losgeslepen te worden, waarna de oude gietijzeren stalramen verwijderd kunnen worden. Vervolgens maakt u de sparing netjes en wordt het nieuwe geïsoleerde stalraam voorzien van Compriband. Het stalraam wordt in de sparing geplaatst en vastgeschroefd in de stenen. Daarna wordt het HR++ isolatieglas geplaatst en tot slot wordt het glas opgesloten met de glaslat. Als laatste kunnen de stalramen afgekit worden, waarna de schilder kan beginnen met aflakken.
Van welk materiaal worden de houten stalramen gemaakt? 
De houten stalramen van KempiQ worden vervaardigd uit Tricoya materiaal. Tricoya is ontworpen om lang bestand te zijn tegen vocht en temperatuurschommelingen. Hierdoor is uw stalraam bestand tegen regen, wind en zelfs sneeuw zonder barsten, kromtrekken of schimmelvorming.
Daarnaast is Tricoya plaatmateriaal zeer duurzaam, lichtgewicht en makkelijk te bewerken. Daarnaast biedt Tricoya een uitstekende thermische isolatie. Het materiaal draagt bij aan een stabiele binnentemperatuur en helpt bij het verlagen van de energiekosten.
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Wanneer maak ik gebruik van een offerteaanvraag? 
In een aantal specifieke gevallen is het wenselijk om een offerte aan te vragen:
- Bij maatwerk.
- Als het geen los product betreft maar een totaalpakket. Zoals bijvoorbeeld een compleet daksysteem en niet alleen de dakpannen.
- Bij een groter volume.
- Bij specifieke productwensen.
- Als u een bouwtekening in wilt sturen en aan de hand hiervan een compleet materialenpakket samen wilt stellen.
Heeft het zin om een offerte aan te vragen? 
Wij bieden de producten in ons assortiment zo scherp mogelijk aan. Bovendien hanteren we regelmatig kortingsregels en staffelkortingen. Het aanvragen van een offerte voor enkele stuks standaard producten zal geen effect sorteren ten opzichte van de prijzen in de online shop.
Er zijn specifieke gevallen waarbij het wel erg wenselijk is om een offerte op te vragen:
- U hebt maatwerk nodig
- U hebt grotere aantallen nodig
- Uw aanvraag is heel specifiek en veel meer omvattend dan losse producten
- U wilt compleet ontzorgd worden en alles onder 1 dak brengen
- U wilt een combinatiedeal waarbij de producten op elkaar afgestemd worden
- U wilt een compleet element van uw woning aanvragen en alle benodigde producten hiervoor door ons in een offerte voor u op laten nemen
- U kunt het specifieke product niet vinden
Kan ik ook een offerte aanvragen voor een compleet element van mijn woning? 
Ja. Dat is precies waar de button "offerte aanvragen" voor bedoeld is. Wij bieden u de mogelijkheid om een compleet pakket aan te vragen om u zo volledig mogelijk te ontzorgen. Aan de hand van uw (bouw)tekening kunnen wij u een offerte aanbieden voor de gewenste elementen van uw woning.
Wat is het nut van de mogelijkheid om een tekening te uploaden? 
Aan de hand van de (bouw)tekening kunnen wij alle modellen, maten en verhoudingen uitlezen van de verschillende artikelen en elementen. Dit kunnen wij vervolgens verwerken in de offerteaanvraag en/of ons adviesrapport.
Veelgestelde vragen
Hoe gaat KempíQ om met significante prijsstijgingen in de markt? 
Als de prijzen onder druk van externe factoren stijgen, dan zal dit ook terug te zien zijn in ons aanbod. Desondanks streven wij zoveel mogelijk naar een vaste prijsstelling.
In hoeverre hebben externe factoren invloed op de prijsstelling? 
Door de stijgende energieprijzen, de hoge vraag naar materialen en de extreme tekorten aan bouwmaterialen zijn wij met de prijzen van onze producten sterk afhankelijk van de markt. De bouwwereld voelt elke economische schommeling, wat zich vertaald in een continue prijsschommeling van de bouwmaterialen.
Krijgt een particulier korting bij aankoop van meerdere producten? 
In dit geval adviseren wij u om met ons contact op te nemen. U kunt een offerte aanvraag doen voor de betreffende producten met de bijbehorende gewenste aantallen. Wij zullen uw aanvraag zorgvuldig verwerken en u een passend voorstel doen.
Krijgt een aannemer dezelfde inkoopprijs als een particulier? 
Nee, Wij hebben de intentie om een aannemersprovisie te hanteren. Deze provisie is afhankelijk van het type product dat u bij ons wenst af te nemen en de hoeveelheid. Per categorie in ons assortiment zijn de marges afwijkend waardoor wij geen vaste provisie af kunnen spreken.
Veelgestelde vragen
Zijn de levertijden die bij het product staan vermeld altijd actueel? 
Nee. Helaas bevinden we ons in een markt waar diverse externe factoren enorme invloed uitoefenen op de levertijden. Wij doen ons best de levertijden zo actueel mogelijk te houden. Mocht er in uw geval sprake zijn van tijdsdruk, dan adviseren wij u om rechtstreeks contact met ons op te nemen om de actuele levertijd op te vragen.
Mijn order bestaat uit meerdere producten met verschillende levertijden. Welke levertijd is leidend? 
Bij een order waarin meerdere producten van verschillende leveranciers verwerkt zijn, wordt als levermoment uitgegaan van het product met de langste levertijd. Mocht dit voor u niet goed uit komen, dan kunt u dit tijdens het bestellen in het opmerkingveld bij de winkelmand aangeven. U kunt hierover ook contact met ons opnemen per e-mail of telefonisch.
Kunnen jullie alles uit voorraad leveren? 
Een deel van onze collectie is uit voorraad leverbaar. Van deze producten kunnen we de levertijd garanderen en rechtstreeks uit voorraad leveren. De overige producten gaan op bestelling bij onze leveranciers. De levertijd hangt af van hun voorraad en diverse externe factoren.
Wat is de levertijd van een maatwerk bestelling 
Bestellingen waarin maatwerkproducten zitten verwerkt hebben geen vaste levertijd. De levertijd van maatwerkproducten is verschillend per leverancier. Neem voor meer informatie voor de levertijd van een maatwerkbestelling altijd contact met ons op!
Wat gebeurd er met mijn order als de levertijd wordt gewijzigd? 
Als er sprake is van een afwijkende levertijd ten opzichte van de levertijd die in de shop staat weergegeven, zult u hierover geïnformeerd worden. Mocht de afwijkende levertijd voor u tot problemen leiden, neem dan contact met ons op. Zodat we samen tot de beste oplossing kunnen komen.
Veelgestelde vragen
Kan onze aannemer ook bij jullie bestellen? 
Jazeker. Aannemers kunnen via een zakelijke account artikelen bestellen bij KempiQ. Wilt u als aannemer een eerste bestelling plaatsen? Neem dan contact met ons op voor zakelijke login gegevens.
Kan ik achteraf een bestelling aanpassen? 
Wanneer een order eenmaal geplaatst is, kan deze niet zomaar meer worden veranderd. U kunt contact opnemen met KempíQ om de mogelijke aanpassingen te bespreken. Zodat we samen kunnen kijken in hoeverre de wijzigingen mogelijk zijn.
Kan ik een bestelling annuleren? 
Doordat we onze bestellingen zo snel mogelijk verwerken, is annulering meestal niet mogelijk. Maar gaat er wat mis bij een bestelling, dan kunt u uiteraard altijd even contact met ons opnemen. Ons advies: Doe dit zo snel mogelijk! Des te groter is de kans, dat we nog iets voor u kunnen betekenen.
Waarom is mijn bestelling door jullie geannuleerd? 
Soms zijn wij helaas genoodzaakt om een bestelling te annuleren. De kans is groot dat dit één van de onderstaande redenen heeft:
- Er is onvoldoende voorraad in onze magazijnen om de bestelling uit te kunnen voeren.
- Er is niet binnen 14 dagen betaald in de vestiging, nadat u online voor deze betaalwijze hebt gekozen.
- Er is een bestelling door een wederverkoper geplaatst.
Kan ik een artikel bestellen wat ik niet kan vinden in jullie webshop? 
Dat is afhankelijk van het betreffende product. Wij kunnen veel meer leveren dan op de shop staat weergegeven. Wij adviseren u dan ook contact op te nemen en uw vraag bij ons neer te leggen.
Kunnen wij bij jullie de materialen uitzoeken en dit doorgeven aan onze aannemer? 
Ja. Dat is geen enkel probleem. Onze showroom biedt voldoende ruimte om u te laten inspireren en uw productkeuze te kunnen bepalen. Uw aannemer kan bij ons een login aanvragen en de door u gewenste producten rechtstreeks bij ons bestellen.
Veelgestelde vragen
Hoe kan ik met iDEAL betalen? 
Met iDEAL kunt u gemakkelijk en veilig de betaling afronden binnen uw eigen vertrouwde bankomgeving. Bij deze betaalwijze wordt de betaling direct afgeschreven.
Hoe kan ik als particulier met Klarna betalen? 
Onze partner voor achteraf betalen is Klarna Bank AB. Na het bevestigen van de order word u naar Klarna doorgeleid. U kunt hier, na het invullen van de vereiste gegevens, de transactie afronden. Na de factuur-email van KempíQ krijgt u de betaalinformatie van Klarna per email/in de Klarna App. Betaling dient ten allen tijde aan Klarna te geschieden op de door hun vermelde bankrekening.
Kan ik ook betalen met het bouwdepot 
Bij KempíQ is het mogelijk om te betalen vanuit uw bouwdepot. Het is veilig, makkelijk en het scheelt tijdens de bouw van uw woning veel papierwerk.
Wat is een bouwdepot?
Een bouwdepot is een bankrekening bij uw geldverstrekker waarop het geleende bedrag (het hypotheekbedrag) voor de bouw van een nieuwbouwwoning of verbouwing wordt gestort.
Hoe werkt betalen via het bouwdepot?
Bij KempíQ bestellen en betalen via het bouwdepot werkt erg eenvoudig. We hebben het in een aantal eenvoudige stappen voor u samengevat.
- U zoekt de benodigde materialen voor uw project uit in de webshop en kiest bij afrekenen voor de betaalmethode 'Klarna betalen'.
- Binnen 1 werkdag na ontvangst van uw bestelling sturen we de factuur.
- De factuur dient u in bij de geldverstrekker waar het bouwdepot is ondergebracht.
- Vervolgens betaalt u of de geldverstrekker ons direct uit uw bouwdepot.
- Hierna doen wij de rest en zorgen wij ervoor dat uw bestelling helemaal naar wens wordt afgeleverd.
Hoe word ik terugbetaald? 
Een terugbetaling gaat altijd naar precies dezelfde rekening als waar de bestelling vanaf is betaald. Dat betekent dat een terugboeking, als u gebruikmaakt van het herroepingsrecht binnen 14 dagen, na de ontbindingsmededeling binnen 14 op uw bankrekening is terugbetaald. Hierbij is het wel van groot belang dat aan de retourvoorwaarden is voldaan. Als niet aan de retourvoorwaarden is voldaan, kan het voorkomen dat u uw retourbedrag slechts gedeeltelijk of in het uiterste geval in zijn geheel niet terug krijgt.
Wanneer kan ik de officiële factuur verwachten? 
We versturen uw factuur per e-mail nadat de complete bestelling is uitgeleverd. De enige uitzondering hierop is betaling via Klarna. In dat geval ontvangt u uw factuur binnen 1 werkdag.
Veelgestelde vragen
Hoe snel ontvang ik mijn bestelling? 
De levertijd die bij het product vermeld staat is in 90% van de gevallen betrouwbaar. Wilt u meer zekerheid? Vraag dan een offerte aan via de 'offerte aanvragen' button.
Leveren jullie ook op de waddeneilanden? 
Nee, leveringen op de Waddeneilanden zijn niet mogelijk. Lossen op de kade van het vaste land kan wel.
Leveren jullie ook in het buitenland? 
Nee, helaas. Bestellingen geplaatst in onze Nederlandse shop moeten een Nederlands afleveradres hebben. Buitenlandorders zijn alleen mogelijk om af te halen.
Leveren jullie overal binnen Nederland? 
Ja, met uitzondering van de Waddeneilanden. De bijbehorende verzendtarieven zijn afhankelijk van uw order.
Wordt er statiegeld in rekening gebracht voor pallets of big bags? 
Ja. Elk groter volume wat op een pallet verpakt wordt krijgt een statiegeld toeslag per pallet. Elke big bag leveren wij uitsluitend op een pallet in verband met het transport.
Is er de mogelijkheid om bestellingen af te halen? 
Ja. Kies tijdens het bestelproces voor de optie "afhalen" bij de verzendmethode en u wordt geïnformeerd zodra uw order gereed staat om afgehaald te worden. Houdt er rekening mee dat de order bij afhalen voldaan dient te zijn of worden.
Welke transportmiddelen worden ingezet voor bezorging? 
Wij leveren onze orders op verschillende manieren aan u uit. Afhankelijk van het gewicht, volume, kwetsbaarheid van het product, snelheid waarmee iets geleverd moet worden, bereikbaarheid van de locatie en het type product zullen wij het transport afstemmen. De meest voorkomende transportmiddelen die ingezet worden zijn:
- bestelauto
- bestelbus
- bakwagen
- kleine vrachtauto
- grote vrachtauto met oplegger
- speciaal vervoer zoals glasauto
Bezorgen jullie mijn bestelling tot aan de deur? 
Dat ligt aan de grootte van uw bestelling. Klein(ere) pakketten die via PostNL of DHL bezorgd worden, leveren we uiteraard tot aan de voordeur. Maar pallet- en vrachtwagenleveringen bezorgen we tot aan de stoeprand. Dat betekent dat uw bestelling aan de straatkant wordt uitgeladen door de chauffeur. U moet deze vervolgens zelf naar binnen of naar uw tuin verplaatsen.
Veelgestelde vragen
Waarom zijn de verzendkosten voor grote, zware artikelen duurder dan de kosten voor kleine items? 
KempíQ baseert haar verzendkosten onder andere op de afmetingen, volume en het gewicht van artikelen. Grote en zware artikelen zijn moeilijker te transporteren en vragen meer tijd, aandacht en/of ruimte. Dat brengt in veel gevallen extra kosten met zich mee.
Kan ik mijn bestelling volgen? 
In de bevestigingsmail vind u de verwachte leverdatum per artikel, plus (in de meeste gevallen) een trackinglink. Met deze trackinglink kun u uw bestelling grotendeels volgen. Het exacte tijdstip van uw bezorging kunnen we hierbij helaas niet weergeven. Dat komt doordat we met verschillende vervoerders werken die de artikelen vanaf verschillende magazijnen en leveranciers versturen.
Hoe worden de verzendkosten berekend? 
Wij vragen een bijdrage in de verzendkosten. De verzendkosten die we voor uw bestelling berekenen, baseren we bijvoorbeeld op het type transport, het verpakkingsmateriaal en eventueel meegeleverde pallets. Maar ook het gewicht en afmeting zijn van invloed. Wij hanteren zoveel mogelijk standaard verzendtarieven. Echter zijn er ook een aantal uitzonderingen. Met name bij de grote, zware artikelen, volumineuze artikelen, kwetsbare artikelen of kostbare artikelen die hierdoor een andere manier van transport vragen, zullen de transportkosten op offertebasis aan u voorgesteld worden.
Kan ik een gewenste leverdatum of levertijd aangeven? 
Op dit moment werken we helaas nog niet standaard met voorkeuren qua levermomenten. Sommige van onze transporteurs bieden deze optie al wel aan. Zij sturen u een e-mail waarbij u een afleverdag kunt kiezen. Maar ga hier niet voor elk artikel van uit.
Kan ik mijn bestelling ook op een ander adres laten bezorgen? 
Jazeker! U kunt ervoor kiezen om uw bestelling niet thuis te laten bezorgen, maar op een ander adres (bijv. op uw werk of op de plek van het project).
Waarom kan het zijn dat mijn bestelling op verschillende momenten wordt geleverd? 
Wij werken met een uitgebreid assortiment en meerdere leveranciers. Daardoor is het mogelijk dat uw bestelling uit meerdere producten van verschillende leveranciers bestaat met verschillende levertijden. Om ervoor te zorgen dat u uw producten zo snel mogelijk in huis heeft kan het zijn dat u te maken krijgt met deelleveringen en verschillende leverdata.
Veelgestelde vragen
Welke voorwaarden zijn van toepassing om een bestelling te retourneren of te ruilen? 
- De retouraanvraag moet binnen 14 dagen na ontvangst van de goederen bij ons binnen zijn.
- De retouraanvraag moet volledig en correct ingevuld zijn. Onvolledig of onjuist ingevulde aanvraagformulieren worden niet in behandeling genomen.
- Producten die speciaal voor u besteld of op maat gemaakt zijn, worden niet retour genomen.
- De artikelen moeten in originele verpakking, onbeschadigd en ongebruikt retour gestuurd worden.
- Uitverkoop- en/of opruimingsartikelen worden niet retour genomen.
- Het artikel behoort nog tot het standaardassortiment van KempíQ.
- De kosten die verbonden zijn aan het retourneren of omruilen, komen voor uw eigen rekening. U wordt vooraf geïnformeerd over de hoogte van dit bedrag.
Wat zijn de gevolgen als er niet aan de retourvoorwaarden is voldaan? 
Als niet aan de retourvoorwaarden is voldaan, kan het voorkomen dat u uw retourbedrag slechts gedeeltelijk of in het uiterste geval in zijn geheel niet terug krijgt. Dit is iets wat wij graag willen voorkomen. Het is dus voor u van groot belang om ervoor te zorgen dat indien van toepassing een bestelling met zorg wordt geretourneerd.
Ik heb een beschadigt product ontvangen, kan ik die retourneren? 
Als u een ondeugdelijk product hebt ontvangen, neem dan eerst contact op met KempíQ voordat u een product gaat retourneren. In overleg kunnen wij dan samen met u kijken wat de beste oplossing is. Een product is ondeugdelijk als het bijvoorbeeld niet compleet, beschadigd of kapot is.
Als u niet zorgvuldig met het product of de verpakking van het product omgaat, behoud KempíQ zich het recht voor om een waardevermindering te berekenen.
Hoe stuur ik een artikel terug? 
1. Retourlabel
a. Heb je een pakket ontvangen met daarin een retourlabel? Plak dit label op het pakket, maak het pakket goed dicht en geef je pakket af bij een afgifte punt.
b. Geen retourlabel ontvangen (let op: niet elke leverancier levert een retourlabel mee)? Stuur dan een mail naar KempíQ, dan sturen wij in overleg deze mogelijk toe of komen we samen tot een goede oplossing.
2. Afspraak
Wil je grote artikelen, die met een vrachtwagen geleverd zijn, retourneren? Neem dan telefonisch contact met ons op. We spreken dan een datum met je af en laten de bestelling bij je ophalen. Pallet- en expeditie goederen leveren we tot aan de stoeprand en worden in het geval van een retour dus ook weer op de stoeprand opgehaald. Zorg dat de zending verzendklaar is ingepakt op het moment dat onze transporteur bij je voor de deur staat.
3. In de vestiging
Wil je je bestelling liever in de KempíQ-vestiging terugbrengen? Ook dat kan. Neem in dat geval de originele factuur én de betaalkaart (pinpas of creditcard) waarmee je in de Onlineshop hebt betaald, mee naar de vestiging. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat jouw geld direct op je kaart wordt teruggestort. Is je betaling via PayPal of iDEAL voldaan? Dan ontvang je het bedrag per bank terug.
TIP: Een product terugsturen? Het is slim om dit het liefst verzekerd te doen. Want als de retourzending beschadigd is aangekomen bij KempíQ, moet de consument de verantwoordelijkheid dragen voor de kosten.
Kan ik goederen ook terugbrengen in de showroom? 
Ja, dat is geen enkel probleem. Hiermee bespaart u retourkosten en heeft u de garantie dat het product in goede staat weer bij ons aankomt. Houdt u er wel rekening mee dat als er met Klarna betaald is, dat dan de schuld aan Klarna nog steeds moet worden voldaan.
Moet ik de retourkosten zelf betalen? 
Ja, kosten die verbonden zijn aan het retourneren of omruilen, komen voor uw eigen rekening. Indien uw pakket via de gebruikelijke pakketdiensten geretourneerd wordt zijn de retourkosten daarmee bekend. Bij speciaal transport of het ophalen van geleverd bestellingen door onze transportdienst wordt u vooraf geïnformeerd over de hoogte van het retourbedrag.
Krijgt ik het volledige bedrag van mijn bestelling retour? 
Dat is afhankelijk van uw bestelling. Per leverancier zijn de retourvoorwaarden verschillend. Als het retouren betreft die per pallettransport retour komen, kunt u ervanuit gaan dat er handlingskosten in rekening worden gebracht. Deze variëren per leverancier tussen de 20-30%. Voor de juiste informatie hierover kunt u het beste vooraf per e-mail of telefonisch contact met ons opnemen.
Veelgestelde vragen
Hebben jullie alles wat in de shop staat, ook ten toon gesteld in jullie showroom? 
Nee, helaas biedt onze showroom ondanks het mooie oppervlak niet voldoende ruimte om alles wat in de shop aangeboden wordt ook in onze showroom te laten zien. De kern van de producten hebben wij echter wel op authentieke wijze gepresenteerd waardoor het voor u ongetwijfeld de moeite waard is om ons inspiratiehuis te bezoeken.
Is het mogelijk om in de showroom meteen een bestelling te plaatsen? 
Ja, dat is zeker mogelijk. Wij hebben een digitaal bestelsysteem via onze shop die vrij toegankelijk is en waar u uw gewenste producten meteen in bestelling kunt zetten.
Wat is de meerwaarde van jullie showroom ten opzicht van de online shop? 
Wij kunnen u in onze showroom direct voorzien van deskundig advies. U kunt alle materialen zien en voelen en de showroom zal als een ware een bron van inspiratie zijn. Het bezoek zal bij u vele ideeën oproepen en zaken duidelijk maken. Wij geven u daarnaast inzicht in het bouwproces en het bouwtraject.
Kan ik in de showroom een goed beeld krijgen van de Kempische Bouwstijl? 
Ja, wij hebben onze showroom volledig ingericht om u de sfeer van de Kempische bouwstijl te laten proeven. De elementaire onderdelen van de Kempische bouwstijl hebben we terug laten komen in de presentatie van de verschillende producten en productgroepen.
Veelgestelde vragen
Wij willen een woning in de Kempische Bouwstijl en zouden meer informatie willen. Wat nu? 
Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, kunt u het beste rechtstreeks telefonisch of per mail, met ons contact opnemen. Op deze manier kunnen wij u een volledige toelichting kunnen geven over het gehele proces.
Kunnen jullie onze woning bouwen in de Kempische Bouwstijl 
Ja. Wij zijn dé specialist in de Kempische Bouwstijl en hebben door jarenlange ervaring een ruime kennis opgebouwd om u hierin goed van dienst te kunnen zijn.
Kunnen jullie ons ontzorgen van begin tot eind tijdens het bouwproces? 
Ja. Wij werken met vaste projectleiders die u van het begin tot het eind zullen helpen en ontzorgen waar nodig. Zij staan geheel tot uw dienst tijdens de bouw van uw woning.
Bouwen jullie in een bouwteam? 
Ja. Elk project werken wij met dezelfde mensen die een wezenlijk onderdeel van de woningbouw moeten realiseren. Hiermee vormen wij al meer dan 15 jaar een hecht team.
Hebben jullie een eigen architect? 
Ja. Wij hebben 2 architecten die de Kempische Bouwstijl tot in de puntjes beheersen. Zij hebben deze kennis opgedaan onder begeleiding van Belgische toparchitecten die meester zijn in deze bouwstijl.
Veelgestelde vragen
Heeft een aannemer aangepaste inkoopprijzen? 
Ja. De aangepaste inkoopprijzen zijn afhankelijk van de gevraagde volumes. Vraag hiervoor een offerte aan via [email protected].
Hoe kan ik inloggen als aannemer? 
Door een zakelijke account aan te maken via onze site krijgt u toegang tot uw zakelijke KempiQ account. In deze account kunt u alle eerder gedane bestellingen terugvinden.
Kan ik mij als aannemer aanmelden om woningen te bouwen in opdracht van KempíQ? 
Ja, dat is zeker mogelijk. Echter zal KempíQ zijn partners met zorg uitzoeken om hiermee de kwaliteit te kunnen garanderen naar haar klanten die door KempíQ wordt nagestreefd.
Veelgestelde vragen
Wat is de levensduur van verschillende dakpannen? 
- Keramische dakpannen gaan gemiddeld 50 tot 100 jaar mee.
- Betonnen dakpannen hebben een levensduur van 30 tot 50 jaar.
- Leien en metalen dakbedekking variëren van 40 tot 70 jaar, afhankelijk van het materiaal en onderhoud.
Regelmatig onderhoud verlengt de levensduur van dakpannen.
Wat kost het plaatsen van dakpannen (nieuw dak)? 
De prijs voor het plaatsen van nieuwe dakpannen ligt gemiddeld tussen de:
- €50 en €65 per m² voor betonnen dakpannen
- €70 tot €90 per m² voor keramische dakpannen
Voor een gemiddelde woning van 60 m² dakoppervlak kom je uit op een totaalprijs tussen de €3.000 en €5.500, afhankelijk van het materiaal en de arbeidskosten.
Kun je dakpannan zelf doen of moet dit door een vakman? 
Het leggen van dakpannen vereist vakkennis, ervaring en veiligheid. Voor optimale waterdichtheid en windbestendigheid wordt het sterk aangeraden om een erkend bedrijf in te schakelen. Bij verkeerd gelegde pannen loop je risico op lekkages en extra kosten.
Waar moet ik op letten bij de keuze voor nieuwbouw? 
Bij nieuwbouw is het belangrijk om te letten op:
- Dakhelling (bepaalt welke dakpan geschikt is)
- Esthetiek (kleur, vorm, aansluiting op architectuur)
- Kwaliteitskeurmerken (zoals KOMO of CE)
- Energie-efficiëntie en isolatiemogelijkheden
Overleg altijd met de aannemer of architect bij het selecteren van de juiste dakpan voor je nieuwbouwwoning.
Wat is de beste periode om dakpannen te leggen? 
De beste tijd om dakpannen te leggen is in de lente of zomer. De weersomstandigheden zijn dan stabieler, wat zorgt voor sneller en veiliger werk. In noodgevallen zoals stormschade is plaatsing het hele jaar mogelijk.
Hoe lang duurt een het aanbrengen van een nieuw dak? 
Een standaard dakbedekking met dakpannen duurt gemiddeld:
- 2 tot 4 dagen bij een eengezinswoning
- Tot 1 à 2 weken bij grotere of complexe daken
Dit is inclusief het verwijderen van oude pannen, eventuele dakisolatie en het leggen van nieuwe dakpannen.
Wanneer zijn dakpannen aan vervanging toe? 
Je moet je dakpannen vervangen als je dit merkt:
- Scheuren of afgebrokkelde pannen
- Veel mosvorming of verkleuring
- Lekkages in huis
- Dakpannen verschuiven of zijn losgekomen
Ook bij het aanbrengen van buitenisolatie wordt vervanging vaak geadviseerd.
Kan ik bestaande pannen hergebruiken? 
In sommige gevallen kunnen bestaande dakpannen worden hergebruikt, mits ze:
- Niet beschadigd of poreus zijn
- Geen kleurverschillen vertonen
- Voldoende stevig vastliggen
Toch kiezen veel huiseigenaren bij een verbouwing voor nieuwe dakpannen vanwege energie-efficiëntie, betere waterafvoer en esthetiek.
Hoe vaak moet het dak onderhouden worden? 
Laat je dak iedere 2 tot 5 jaar controleren op schade, mosvorming en waterafvoer. Kleine reparaties kunnen grote schade voorkomen. Dakreiniging en het verwijderen van mos verlengen de levensduur aanzienlijk.
Veelgestelde vragen
Wat is het verschil tussen natuurleien en kunstleien? 
Natuurleien zijn gemaakt van echt gesteente (leisteen) en gaan doorgaans 80 tot 100 jaar mee.
Kunstleien, zoals vezelcementleien, zijn lichter, goedkoper en eenvoudiger te plaatsen, maar hebben een kortere levensduur van ongeveer 25 tot 40 jaar.
Bij KempiQ vindt u alleen de echte natuurleien van A-kwaliteit.
Hoe lang gaan dakleien mee? 
-
Natuurleien: 80 tot 100 jaar of langer
-
Kunstleien: 25 tot 40 jaar
De levensduur is afhankelijk van het type lei, de kwaliteit van de plaatsing en het onderhoud.
Zijn dakleien geschikt voor elk type dak? 
Leien zijn ideaal voor hellende daken met een hellingshoek vanaf ongeveer 25 graden. Voor platte daken zijn ze niet geschikt. De dakconstructie moet ook stevig genoeg zijn om het gewicht van natuurleien te dragen.
Wat zijn de voordelen van natuurleien? 
-
Zeer lange levensduur
-
Weinig onderhoud nodig
-
Brandwerend
-
Duurzaam en milieuvriendelijk
-
Tijdloze, elegante uitstraling
Wat zijn de nadelen van natuurleien? 
-
Wat hogere aanschafprijs
-
Zwaar materiaal: een stevige dakconstructie is vereist
-
Plaatsing vereist vakmanschap
Kunnen dakleien gerecycled worden? 
Ja, zowel natuurleien als vezelcementleien kunnen gerecycled worden. Natuurleien zijn bovendien volledig natuurlijk en dus milieuvriendelijk.
Hoe onderhoud je een leien dak? 
Een leien dak is relatief onderhoudsarm. Toch is het verstandig om:
- Het dak jaarlijks te laten inspecteren
- Mos en vuil te laten verwijderen
- Dakgoten schoon te houden
- Eventuele beschadigingen tijdig te laten herstellen
Heb je een vraag die hier niet tussen staat? 
Neem gerust contact met ons op voor persoonlijk advies of een offerte op maat.
Veelgestelde vragen
Wat is het verschil tussen echte oude gevelstenen en nieuw verouderde stenen? 
Echte oude stenen zijn vaak afkomstig uit sloopprojecten en kunnen sporen van slijtage of mortelresten bevatten. Nieuw verouderde stenen zijn consistent in kwaliteit, goed verwerkbaar en direct leverbaar – met het uiterlijk van oud, maar de voordelen van nieuw.
Waarom kiezen voor nieuw verouderde gevelstenen? 
Deze stenen geven een woning of gebouw direct karakter, zonder dat je hoeft te wachten op natuurlijke verwering. Ze zijn ideaal voor renovaties, restauraties of nieuwbouwprojecten met een Kempische, klassieke of landelijke uitstraling.
Hoe worden gevelstenen verouderd? 
Er zijn verschillende technieken, zoals trommelen, zandstralen of borstelen. Hiermee worden scherpe randen afgerond, lichte beschadigingen aangebracht en kleurvariaties versterkt. Dit is allemaal bedoeld om de gevelsteen een authentiek, historisch uiterlijk te geven.
Zijn nieuw verouderde stenen net zo sterk als gewone gevelstenen? 
Ja, ondanks het verouderde uiterlijk voldoen deze stenen aan alle hedendaagse kwaliteits- en sterkte-eisen. Ze zijn net zo duurzaam en weerbestendig als standaard gevelstenen.
Zijn er verschillende stijlen of kleuren beschikbaar? 
Zeker. Nieuw verouderde gevelstenen zijn verkrijgbaar in diverse kleuren, formaten en texturen. Denk aan genuanceerde roodtinten, zachte grijzen, bruintinten of zelfs kalkachtige witten – afgestemd op verschillende bouwstijlen.
Voor welke projecten zijn deze stenen geschikt? 
Ze worden vaak gebruikt bij:
- Kempische woningen
-
Nieuwbouwwoningen met een klassieke uitstraling
-
Restauratie van historische panden
-
Uitbreidingen aan bestaande gebouwen
-
Boerderijen, pastoriewoningen en woningen met een landelijke uitstraling
Hoe kan ik de gevelstenen het beste verwerken? 
Gebruik een zuigende mortel en werk met vakkennis. Zorg dat de stenen schoon zijn en stem de kleur van de voegmortel af op het gewenste eindresultaat. Wij geven u graag tips of verwijzen u naar een vakman.
Zijn nieuw verouderde gevelstenen duurder dan standaard stenen? 
Ze zijn doorgaans iets prijziger dan standaard stenen, vanwege het extra bewerkingsproces. Daar staat tegenover dat je een unieke uitstraling krijgt zonder concessies te doen aan kwaliteit.
Moet ik rekening houden met speciaal metselwerk bij deze stenen? 
Sommige verouderde stenen zijn minder strak van vorm, waardoor metselwerk iets meer aandacht vereist. Vaak wordt gekozen voor een bijpassende voeg bijvoorbeeld terugliggend of gekeimd, om het authentieke karakter te versterken.
Kan ik de stenen vooraf bekijken of afhalen? 
Ja, u bent van harte welkom in onze showroom in Kesteren. Hier kunt u de stenen in het echt zien, vergelijken en advies krijgen. Afhalen is mogelijk na overleg.
Worden de stenen per stuk of per pallet verkocht? 
Gevelstenen worden per volle pallet geleverd. Eén pallet bevat gemiddeld 1000 stenen, afhankelijk van het type. De aantallen staan bij elk product op de website vermeld.
Hoe worden de stenen geleverd? 
De stenen worden per pallet geleverd met een vrachtwagen met kraan of kooiaap. Zorg dat er voldoende ruimte is op de losplaats. De auto heeft maximaal 5 meter reikwijdte.
Kan ik een offerte op maat krijgen voor mijn project? 
Ja, we maken graag een vrijblijvende offerte op basis van uw wensen, hoeveelheid en afleveradres. Neem contact met ons op via mail of telefoon.
Kan ik deze stenen in het echt bekijken? 
Ja, dat raden we zelfs aan. Kleuren, texturen en nuances komen in het echt beter tot hun recht dan op een beeldscherm. Bezoek op afspraak onze showroom of bekijk onze referentieprojecten om de stenen in hun natuurlijke omgeving te zien.
Wat als ik te weinig of te veel stenen bestel? 
Bestel altijd 5-10% extra voor snijverlies en reserve. Teveel? In sommige gevallen nemen we ongebruikte, schone pallets retour (in overleg). Vraag naar de voorwaarden.
Veelgestelde vragen
Zijn oude gevelstenen gevoelig voor vocht of vorst? 
Goede, geselecteerde oude stenen zijn voldoende bestand tegen vocht en vorst. Toch is het belangrijk om ze vakkundig te verwerken met een juiste mortel en voeg, en eventueel te impregneren.
Verkleuren oude stenen in de loop der jaren? 
Oude stenen zijn al tientallen jaren blootgesteld geweest aan weer en wind. Ze zullen nauwelijks nog verkleuren, wat ze juist extra stabiel en karaktervol maakt. Wel kan vervuiling ontstaan zonder onderhoud.
Zijn oude stenen duurzaam? 
Ja, oude stenen zijn een van de meest circulaire keuzes in de bouw. Het gebruik van oude stenen verlengt de levensduur van bestaande materialen en voorkomt de productie van nieuwe bakstenen. Dit bespaart grondstoffen en CO.
Wat zijn oude gebruikte gevelstenen? 
Oude gebruikte gevelstenen – ook wel recuperatiestenen genoemd – zijn bakstenen die afkomstig zijn van afgebroken of gerenoveerde gebouwen. Ze worden zorgvuldig gereinigd en hergebruikt in nieuwe bouwprojecten voor een authentieke, karaktervolle uitstraling.
Waarom kiezen voor gebruikte gevelstenen? 
Gebruikte stenen geven een gevel direct een unieke, historische uitstraling. Ze hebben vaak natuurlijke kleurvariaties, verweerde randen en een geleefde textuur die je met nieuwe stenen moeilijk kunt evenaren. Daarnaast is het een duurzame keuze.
Zijn gebruikte gevelstenen nog van goede kwaliteit? 
Ja, gebruikte gevelstenen van KempiQ worden zorgvuldig geselecteerd. Professioneel gerecupereerde stenen worden gecontroleerd op stevigheid, vorstbestendigheid en algemene kwaliteit. Alleen bruikbare stenen worden opnieuw verkocht voor verwerking in metselwerk.
Zijn oude gebruikte gevelstenen duurzaam en bestand tegen weer en wind? 
Jazeker. Als de stenen tientallen jaren een gebouw hebben beschermd, kunnen ze dat opnieuw. Zolang ze goed verwerkt worden, zijn ze duurzaam, vorstbestendig en geschikt voor langdurig gebruik.
Wat is het verschil tussen oude gebruikte stenen en nieuw verouderde stenen? 
Oude gevelstenen zijn écht gebruikt en hebben een natuurlijke verwering en patina die alleen met de tijd ontstaat. Nieuw verouderde stenen zijn nieuw gemaakt, maar kunstmatig bewerkt om op oude stenen te lijken. Beide opties hebben hun charme, maar het ene is authentiek oud, het andere is visueel gelijkwaardig, maar technisch nieuw.
Zijn gebruikte gevelstenen geschikt voor moderne bouw? 
Zeker. Veel architecten combineren oude stenen met materialen zoals staal of glas, voor een eigentijdse maar warme uitstraling. Ook bij renovaties of herbouw van karakteristieke panden zijn gebruikte stenen erg populair.
Is de levering van gebruikte stenen altijd gegarandeerd? 
Omdat het om hergebruik van stenen gaat, kunnen kleur, formaat en textuur variëren per partij. We raden aan om voldoende stenen in één keer te bestellen, zodat er geen kleurverschillen ontstaan. Onze voorraad wordt zorgvuldig gesorteerd om zo veel mogelijk consistentie te garanderen.
Wat kosten gebruikte gevelstenen? 
De prijs hangt af van de soort steen en de beschikbaarheid. In sommige gevallen kunnen gebruikte gevelstenen duurder zijn dan nieuwe gevelstenen, vanwege het arbeidsintensieve proces van schoonmaken en sorteren – maar je krijgt er wel een unieke uitstraling voor terug.
Kan ik de oude gebruikte gevelstenen vooraf bekijken? 
Ja, dat raden we aan. Omdat elke partij uniek is, is het belangrijk om de stenen in het echt te zien. Je bent van harte welkom in onze showroom om de beschikbare gevelstenen te bekijken.
Veelgestelde vragen
Waarom kiezen voor staal in plaats van aluminium of hout? 
Staal is sterker dan aluminium of hout, waardoor veel slankere profielen mogelijk zijn. Dit zorgt voor meer glasoppervlak en een elegante, minimalistische uitstraling. Daarnaast is staal zeer duurzaam en bestand tegen vervorming.
Zijn stalen ramen geschikt voor zowel nieuwbouw als renovatie? 
Ja. Stalen gevelramen worden veel toegepast in Kempische woningen en moderne architectuur vanwege hun strakke lijnen, maar zijn ook perfect voor renovatie van industriële panden, monumenten of historische gebouwen waar het originele karakter behouden moet blijven.
Zijn stalen gevelramen goed geïsoleerd? 
Moderne stalen raamprofielen zijn uitgerust met thermische onderbrekingen en hoogrendementsglas, waardoor ze uitstekend isoleren. Ze voldoen aan de hedendaagse eisen voor thermische isolatie (U-waarde).
Roesten stalen ramen niet? 
Als gevelramen goed behandeld zijn roesten ze niet. De ramen van KempiQ zijn gemaakt van hoogwaardig staal en afgelakt met een zwarte poedercoating in RAL 9005 om roestvorming te voorkomen.
Hoe veilig zijn stalen gevelramen? 
Staal is van nature zeer sterk en biedt daardoor uitstekende inbraakwerendheid. In combinatie met veiligheidsglas voldoen stalen gevelramen aan hoge beveiligingsnormen, wat ze geschikt maakt voor zowel woningen als commerciële panden.
Kun je stalen ramen combineren met andere gevelmaterialen? 
Staal combineert prachtig met baksteen, beton, hout, glas en natuursteen. Het wordt vaak gebruikt als stijlvol contrast in de Kempische stijl, moderne architectuur of als harmonieus element in industriële renovaties.
Veelgestelde vragen
Hoe lang gaan houten raamkozijnen mee? 
Bij goed onderhoud kunnen houten kozijnen 40 tot 80 jaar meegaan. Duurzame houtsoorten en een correcte behandeling zoals gronden, lakken of verven verlengen de levensduur aanzienlijk.
Isoleren houten raamkozijnen goed? 
Ja, houten kozijnen isoleren van nature goed. In combinatie met hoogrendementsglas voldoen ze aan de huidige energie-eisen. Het is ook mogelijk om tripelglas te gebruiken voor extra energiezuinigheid.
Zijn houten raamkozijnen geschikt voor nieuwbouw én renovatie? 
Zeker. In renovatieprojecten worden houten kozijnen vaak gekozen vanwege hun authentieke uitstraling. In nieuwbouw bieden ze juist veel vrijheid qua ontwerp en maatwerk. Houten raamkozijnen passen zowel bij de Kempische, moderne als klassieke bouwstijlen.
Zijn houten kozijnen onderhoudsintensief? 
Hout vraagt periodiek onderhoud, zoals schilderen of lakken, ongeveer elke 5 tot 7 jaar. Regelmatig schoonmaken en inspecteren voorkomt houtrot of slijtage.
